Roetfilter/DPF Regenereren/Uitschakelen.

 

 

Informatie over roetfilter/DPF reiniging bij Rturbo-tech Chiptuning Nr1! Auto Tuning Zeeland. Ontdek hoe het roetfilter werkt, welke problemen het kan veroorzaken en welke oplossingen wij bieden.

Werking van het roetfilter.

Het roetfilter, ook wel Diesel Partikel Filter (DPF) genoemd, is een cruciaal onderdeel van moderne dieselmotoren. Het filtert de roetdeeltjes uit de uitlaatgassen, waardoor de emissie van schadelijke stoffen wordt verminderd.

Problemen en oplossingen.

Een vervuild of defect roetfilter kan zorgen voor verminderde prestaties, hoger brandstofverbruik en zelfs motorproblemen. Bij Rturbo-tech bieden wij oplossingen zoals regeneratie van het roetfilter of indien nodig het verwijderen/uitschakelen van het Roetfilter/DPF.

Neem contact op voor meer informatie.

Heeft u vragen over uw roetfilter/DPF of wilt u een afspraak maken voor reiniging of optimalisatie? Neem dan contact met ons op. Onze experts staan klaar om u te voorzien van eerlijk advies en snelle service.

5 Voorbeelden van roetfilter problemen.

1. DPF Waarschuwingslampje.

De meest duidelijk waarschuwing dat er iets mis is met uw roetfilter is het DPF waarschuwingslampje op uw dashboard. Wanneer uw roetfilter lampje gaat branden is het verstandigom zo snel mogelijk contact met ons op te nemen. Langere tijd blijven doorrijden met deze waarschuwing kan zorgen voor nog meer schade aan uw auto.

2. Extreme rook- of roet uitstoot.

Produceert uw auto ineens veel meer rook of roet dan u gewend bent? Goede kans dat dit komt door een vol roetfilter. Wanneer de motor niet meer in staat is om het roet in het filter te verbranden blijft de roet achter in het filter. De uitlaatgassen die uw auto verlaten nemen vervolgens extra roetdeeltjes mee.

3. Toename in brandstofgebruik.

Merkt u dat uw Diesel plotseling meer brandstof verbruikt dan normaal? Een goede kans dat dit komt door een niet (goed) werkend roetfilter. Doordat het gehele systeem vervuild raakt bij een niet goed functionerende roetfilter zal de EGR klep ook aangetast worden door de uitlaatgassen en mogelijk hierdoor niet meer goed kunnen bewegen. Omdat de EGR klep langer open blijft staan dan hoort zal de auto meer brandstof ingespoten krijgen en meer roet uit stoten..

Lees meer over EGR klep.

4. Auto stinkt tijdens het rijden.

Veel mensen met roetfilterproblemen geven aan dat hun wagen een onaangename geur produceert tijdens het rijden. Dit zou kunnen komen door problemen met de roetfilter. Wanneer er voor langere tijd roet in het filter achterblijft zal de roetfilter blijvend proberen zichzelf te reinigen en dan kan een vervelende geur met zich verspreiden door de auto.

5. Auto hapert of stottert.

Ook een haperende of stotterende auto kan duiden op roetfilter problemen. Wanneer het roetfilter vervuild, defect of vol is kan het zo zijn dat de motor gaat regenereren wanneer dit eigenlijk niet de bedoeling is. Dit kan er voor zorgen dat de auto schokt tijdens het rijden omdat de uitlaatgassen terug de motor in geblazen worden in plaats van er uit.

Roetfilter Regenereren.

Zoals gezegd is het niet altijd noodzakelijk om uw roetfilter te verwijderen. In sommige gevallen kan het grondig laten reinigen van uw roetfilter al zorgen voor de oplossing van uw roetfilter probleem.

Wanneer u één of meerdere van bovenstaande problemen ervaart neem dan altijd direct contact met ons op. Wij zijn experts in het verwijderen of regenereren van roetfilters en wij voorzien u altijd van deskundig advies.

Neem contact met ons op voor meer informatie

Heeft u vragen over roetfilter/DPF regenereren of uitschakelen? of wilt u een afspraak maken? Neem gerust contact met ons op.